Scanjet spar både tid och pengar på att lägga ut IT-driften

Det är både dyrt och tidskrävande att hålla igång en egen it-avdelning. Scanjet Marine valde att se över sin It-strategi och insåg att steg ett var att lägga ut driften av servrarna på en extern aktör. Uppdraget gick till RingUp/Teleservice.
– Nu får vi en säkrare hantering och frigör dessutom tid för vår egen personal, säger vd Niklas Falkmer.

Scanjet Marine bildades 1994 och är verksamt inom tankspolningsmaskiner och nivåmätningssystem för marin industri och till industrisidan. I Sverige har företaget cirka 50 anställda och omsätter omkring 150 miljoner kronor, men man har även verksamhet i nio andra länder.

 

Sedan starten 1994 har företaget expanderat konstant i skånska Sjöbo med såväl nya fabriker som med nyanställningar.

 

– Vi kom till en punkt då vi blev tvungna att se över vår it-strategi. Ganska snart insåg vi att vi inte skulle ha en egen organisation med all den kompetens som krävs för att sköta det på ett bra sätt, berättar vd Niklas Falkmer.

 

– Det finns de som är experter på området och att ha egen personal som hela tiden ska hänga med i utvecklingen är oerhört kostsamt för ett relativt litet företag, som vi är. Därför beslutade vi oss för att lägga ut hela it-driften.

 

RingUp/Teleservice var ett av företagen som man valde att kontakta och utvärdera.

 

– Vi känner varandra sedan tidigare, då RingUp/ Teleservice har installerat bland annat telefonsystem åt oss. I det här fallet föll valet på dem av den enkla anledningen att de samlat visade upp den bästa lösningen. Den bemanning de har, den service de erbjuder samt deras säkerhet på servrar och med back up-lösningar var avgörande.

 

Pontus Gjöderum jobbar med it-drift på RingUp/Teleservice:

 

– På ett proaktivt sätt har vi etablerat stor kunskap i kundens befintliga miljö samtidigt som vi aktivt arbetar för ett stabilt system med maximal upptid.

 

– Vårt ansvar är att sköta drift vilket innebär ett helhetsansvar från stabil nätverksinfrastruktur till uppdaterade mjukvaror. Samarbetet avseende servrarna har inte pågått så länge, men redan nu planerar Niklas Falkmer på Scanjet för framtiden.

 

– Det är ganska nyligen som RingUp/Teleservice tog över driften. Från och med maj 2014 tar de även rent fysiskt över alla servrar till sig. Vi är också på väg att flytta in vårt norska bolag i det här systemet.

 

– För oss känns det verkligen skönt att veta att det är experter som tar hand om den här viktiga delen. Samtidigt är det bra att vi frigör egna resurser till annat, avsluta Niklas Falkmer.

 

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår