För Teslagrundaren Elon Musk är science fiction verklighet

Vi ska kolonisera planeten Mars, vi ska köra vindsnabba bilar som drivs av solenergi och vårt behov av olja tillhör det förflutna. Det låter som science fiction. Men inte för superentreprenör Elon Musk. Han gör verklighet av det vi andra fantiserar om. Välkommen att ta en titt in i hans framtidsvärld.

Elon Musk lär vara god för tio miljarder dollar genom sitt ägande i biltillverkaren Tesla Motors, rymdbolaget SpaceX och solpanelsföretaget SolarCity.
Man frågar sig: Är det pengarna som driver denne excentriske miljardär?
Nej, knappast.
Elon Musk vill förändra världen, göra avtryck i världshistorien. Bli större än Thomas Edison. Bli större än Steve Jobs. Kosta vad det kosta vill.
För det måste man vara beredd att förlora – allt.
Från förmögenhet till familj och vänner.
I potten ligger dessutom något som berör oss alla. Vår egen överlevnad på planeten Jorden.

Bara solenergi
Elon Musk vill befria oss från de fossila bränslenas bojor. Vi ska värma och driva våra hus med den renaste energikällan av dem alla, solen. Samma energikälla ska driva våra bilar via väl utvecklade batterier som förpassar förbränningsmotorerna till historiens sophög.
Men tänk om det inte lyckas.
Då har Elon reservplanen klar.
Det ska inte bara bli möjligt för vanliga människor att resa ut i rymden, vi ska kunna bosätta oss på planeten Mars. Jo, det är säkert. Musk har planerat för en koloni med 80 000 människor där.
Enligt Daily Telegraph anser Musk att det finns två skäl för hans planer.
– Det ena är en slags livförsäkring för att garantera vår fortlevnad om något katastrofalt inträffar. Det andra är att det skulle vara det största äventyret någonsin.

Utomjording
Många undrar vad som rör sig inne i huvudet på denne översmarte ingenjör som lever sitt liv i en science fiction-värld. Ingen vet, förmodligen inte Musk heller.
Det har spekulerats i om att han är en utomjording som bygger sina raketer och rymdskepp för att en dag kunna fara hem.
– Det är inte alls sant har Musk själv twittrat om.
Han är för övrigt en ivrig twittrare och dagligen håller liv i sju Twitter-konton.
Ingenting är omöjligt i Elons värld och jämförelsen med superhjälten Tony Stark i ”Iron Man” är faktiskt på riktigt. Regissören Jon Favreau och skådespelaren Robert Downing Jr, som spelar den teknikintresserade miljardären med superdräkten, hämtade karaktären från just Elon Musk.
Han gör för övrigt ett inhopp i andra filmen om Iron Man, där han spelar sig själv. Dessutom har delar av filmen spelats in i SpaceX lokaler, utanför Los Angeles. Det är Elon Musks science fiction-liknande rymdfabrik, där raketer, satelliter och framtidens rymdskepp byggs.
För Elon tycker ingenjörskonst är magi, och han tror verkligen på det.
Vad som format honom har det aldrig getts något riktigt svar på.

Mobbad
Han föddes 1971 i Pretoria i Sydafrika och han har själv berättat att han läste mycket serietidningar som liten. I dessa fanns hjältarna, de som erövrade rymden.
Musk ville bli en av dem.
Kunskapen fick han genom att plöja litteratur, ofta om fysik, medan kompisarna lekte ute på gatan och tyckte att Elon var en kufisk tönt. Dessutom värdelös på idrott och ett tacksamt mobbningsoffer som vid ett tillfälle fick ta emot så mycket stryk att han hamnade på sjukhus.
Ingen i hans närhet trodde att han en gång skulle vara en av världens mest framgångsrika människor.
Inte ens när den sydafrikanska branschtidningen PC and Office Technology 1984 publicerade källkoden till ett datorspel som den då trettonårige Musk programmerat, var det särskilt många som tog honom på allvar.
Men Musk hade planen klar. USA lyste som en dröm hemma i pojkrummet.
Som sjuttonåring for han till Kanada för studier. En mellanlandning innan han drog vidare Stanford University och nu var han i landet han alltid drömt om. På universitet träffade han sitt livs första stora kärlek, Justine Wilson, och de skulle senare få fem barn tillsammans, trillingar och tvillingar.
Musk hoppade av studierna och började som programmerare påett företag i Silicon Walley, teknik- och elektronikindustrins Mecka. Men det var tillfälligt, han ville bli entreprenör. Elon lockade över sinbror Kimbal till Silicon Walley för att bli en del av drömmen han bar på.

Som en samuraj
De fick 28 000 dollar av sin far och startade upp IT-företaget Zip2 1995, när webben ännu låg i sin linda. Restauranger, frisörer, pizzerior med flera var därför föga intresserade av digitala tjänster och digital marknadsföring. Elon jobbade mer eller mindre dygnet runt och sov bara några timmar i en sittsäck jämte skrivbordet. Till slut var han tvungen att be riskkapitalet om hjälp.
– Jag har mentalitet som en samuraj. Jag begår hellre harakiri än misslyckas, sa Elon Musk enligt biografin ”Elon Musk – Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid” skriven av Ashlee Vance.
Det var tillräckligt övertygande för investerarna.
Efter fyra år med mycket slitningar och bråk i bolaget, och där Musk fick ta ett steg ned från vd-stolen fick han sin belöning i form av 22 miljoner dollar när Compaq köpte Zip2. Stolt som en fura gick han och köpte en splitter ny McLaren för att belöna sig själv.
Resten av pengarna hamnade i nästa projekt. X.com skulle bli framtidens bank på Internet, ty den traditionella bankvärlden var Musks raka motsats ansåg han själv. Stelbent och utan framtidsvisioner, det hade han själv konstaterat när han praktiserade på bank.

180 miljoner dollar rikare
X.com blev som en ”copy and paste” av Zip2. Musk tvingades ta in externa investerarare, det var mycket bråk och han avsattes som vd. Men… i slutändan blir det ändå jackpot när eBay i juli 2002 hostar upp 1,5 miljard dollar för betalsystemet PayPal.
Med 180 miljoner dollar, som Musk fick efter skatt, skulle han kunnat leva som en kung resten av livet. Eller själv blivit riskkapitalist.
Det hade varit det normala.
Men vad gör karln?
Jo, han går och bygger en rymdfabrik som ska bygga raketer och skicka satelliter till rymdstationen ISS – till en bråkdel av den normala kostnaden för Nasa. Och han pratade seriöst om att han om några år skulle kunna skicka människor till Mars!
Hade han fått fnatt? Många undrade.

Usla odds
Som om inte det var nog gick han året efter och drog igång elbilsprojektet Tesla. Nu hade han väl ändå tagit sig vatten över huvudet? Ja, det var till och med så att Musk själv började tvivla, chanserna att lyckas med både raketer och elbilar var ganska små.
– Jag visste ingenting om hur man bygger raketer, eller hur man bygger någonting alls egentligen. Och vad är oddsen att ett nytt bilföretag ska lyckas? Ganska usla, sa han själv när han talade i San Fransisco för några år sedan.
Och det såg länge ut att gå rent åt skogen. SpaceX hade problem med sin raketteknik och Tesla med sin batteriteknik. Bland annat.
Elon Musk for som tätting mellan raketfabriken och bilfabriken för att styra upp, komma med nya idéer och framförallt – få sina ingenjörer att uträtta det som var mer eller mindre omänskligt.
Han visade själv vägen och drog sig inte för att ligga och skruva en hel natt och få lite skit under naglarna.
De optimistiska tidsplanerna han från början satt sprack så det sjöng om det.

Fjärde gången gillt
Raket nummer ett var i luften efter fyra år, men glädjen varade bara en minut innan den kraschlandade. Det slutade ungefär lika illa för nummer två och nummer tre.
Det blev fjärde gången gillt den 28 september 2008 när Space X Falcon 1 lyfte – utan att krascha.
Den första privatbyggda raketen i omloppsbana var ett faktum. Elon Musk hade fått en notering i världshistorien.
Men det hade kostat. SpaceX tillsammans med sportbilen Tesla Roadster som höll på att tas fram hade grävt så djupa hål i fickorna att Elon Musk sålde sin McLaren för att få loss pengar.
Att ge upp fanns inte och Musk sa vid ett möte att han var beredd att flytta in i svärföräldrarnas källare som så krävdes. Han skulle med andra ord spendera sin sista pengar på SpaceX och Tesla!

Triumfens år
Med viss hjälp från Barack Obamas stimulanspaket lyckades han inte bara utveckla sportbilen Tesla Roadster, utan även den mer prisvärda Tesla Model S.
2012 blev triumfens år för Elon Musk. SpaceX flög en kapsel med förnödenheter till den internationella rymdstationen ISS och förde tryggt och säkert hem den till jorden igen. Det som normalt kostade Nasa en miljard dollar, kunde Musk göra för 60 miljoner dollar. Och samma år rullade Tesla Model S ut. Mannen som dittills bara lovat, hade äntligen levererat.
I ärlighetens namn ska sägas att Tesla fortfarande inte är någon ekonomisk framgångssaga efter tretton kvartal i följd med förluster. Dessutom har bilarnas självkörande system nyligen orsakat en dödsolycka.

Bil som mobil
Men känslan är att bilarna som tillverkas på fabriken i Fremont i Kalifornien kommer att erövra världen eftersom Tesla Model S lovordats sedan den lanserades. Dessutom kommer man 50 mil på en laddning och i Tesla egna laddningsstationer tar det bara 30 minuter att ladda batteriet, gratis än så länge. Vill man det ska gå snabbare går det att byta hela batteriet, men det kostar förstås. Accelerationen 0-100 på 2,8 sekunder duger gott. Det där med traditionell service och oljebyten är också förlegat. Detta är en bil som uppdateras med ny prestanda lika enkelt som i en mobiltelefon. Nästa år kommer den något billigare ”folkbilen” Tesla Model 3.
Ändå får elbilen stryk med många hästlängder av Musks visioner kring sitt rymdprojekt, som även det nyligen drabbats av del motgångar med en raket som exploderade. För ett tag sedan pratade han om att bygga upp en självförsörjande civilisation på Mars. De ska ske om 40 till 100 år trodde han. Men redan om sju år ska det skickas transporter med människor till Mars, i SpaceX:s regi naturligtvis.

Sällskapsresan
Ja, Musk talar om skytteltrafik mellan Jorden och Mars genom 1 000 återanvändbara rymdfarkoster som transporterar minst 100 personer varje gång.
Lite som en futuristisk variant av ” Sällskapsresan”…
Anställdas behov av ett liv utanför jobbet och egna relationer får inte stå i vägen för honom. Att anställda män vill vara med när deras barn föds är inte att tänka på – om Elon behöver dem.
Han skilde sig från första hustrun Justine Wilson under uppmärksammade former. Justine ansåg att hon behandlades som en av hans anställda.
– Då hade du fått sparken, sa han enligt biografin.
Efter separation träffade han skådespelerskan Taluah Riley som han både hunnit gifta sig med och skilja sig ifrån.
Justine är kanske den som känner Elon Musk bäst. Hon är intervjuad i biografin om sin man och säger där:
– Han gör vad han vill. Helt oförsonligt. Det är Elons värld och resten av oss lever i den.

AV MIKAEL SVENSSON

« Gå tillbaka

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår